Drie kerninzichten: Toxisch gedrag op de werkvloer
- Toxisch gedrag op de werkvloer is vaak moeilijk te herkennen en kan onbewust ontstaan; het is belangrijk om het te onderscheiden van natuurlijke wrijvingen en plagerijen die ontstaan bij samenwerking.
- Het aanpakken van toxisch gedrag begint met het erkennen van de aanwezigheid ervan, het formuleren van een gewenste bedrijfscultuur en het actief werken aan gedragsverandering.
- Psychologische veiligheid en een open communicatiecultuur zijn cruciaal om toxisch gedrag bespreekbaar te maken en aan te pakken; investeer in feedback training en betrek relevante stakeholders.
Elke Van Hoof is een academicus, ondernemer en innovator met één doel voor ogen: zoveel mogelijk mensen leren hoe ze, ongeacht de context, de beste versie van zichzelf kunnen zijn. Dus óók op de werkvloer. Werk speelt voor veel mensen een belangrijke rol in hun leven. Daarom vroegen we Van Hoof hoe je toxisch gedrag op de werkvloer herkent én aanpakt.
Wat is toxisch gedrag?
Plagen wordt vaak als onschuldig gezien. “Maar”, zegt Van Hoof, “constant plagen is óók pestgedrag. Want je filtert iemand uit de groep en creëert daarmee een hele destructieve groepssfeer.”
Waarom vertonen mensen toxisch gedrag?
Waar moet je als organisatie dan op letten en waar moet je naartoe werken? Van Hoof: “Je moet toewerken naar een cultuur waarin je benoemt wat benoemd moet worden, rond de tafel. En voor veel mensen is dat bijzonder spannend. Dat maakt het lastig om eerlijke feedback te geven en open met elkaar te communiceren.”