Waarom investeren in een positieve bedrijfscultuur loont

Femke de Vleeschouwer
Het is de grootste angst van iedere HR afdeling: een disbalans tussen het welzijn van de medewerkers en het bedrijfsresultaat. Hoe pak je het aan?

Drie kerninzichten: Het belang van een positieve bedrijfscultuur

Je hebt niets aan een fantastisch bedrijfsresultaat met doodongelukkige medewerkers, maar je hebt ook niets aan dolgelukkige medewerkers en een bedrijf dat niet succesvol is. De vraag is dus: hoe creëer je een duurzame en positieve bedrijfscultuur die tegelijkertijd het bedrijfsresultaat ten goede komt?

“Luisteren”, zegt Femke de Vleeschouwer. We spreken uitgebreid met Femke, die Head of HR is van SaaS Scale-up Teamleader, over De ROI van een positieve bedrijfscultuur. “Wij geloven dat je een goede bedrijfscultuur niet kunt creëren van bovenaf. Het moet echt van binnenuit komen”, gaat ze verder. “Dat betekent dat we constant luisteren naar wat er in de organisatie leeft bij medewerkers, maar vooral daar ook op inspelen.”

“Wij geloven dat je een goede bedrijfscultuur niet kunt creëren van bovenaf. Het moet echt van binnenuit komen”

Investeren in een positieve bedrijfscultuur: de praktijk

Hoe ziet dat er dan in de praktijk uit? “Voor ons begint het allemaal bij de kernwaarden van ons bedrijf, die we tijdens de hiring als richtlijn gebruiken. Want we hebben de juiste collega’s nodig die ook bij de cultuur passen die we willen creëren”, vertelt Femke.
“De volgende stap is de onboarding van nieuwe collega’s. Enerzijds draait dat bij ons om de cultuur, zodat mensen ook echt ons bedrijf leren kennen en anderzijds laten we hen kennismaken met andere departementen zodat ze ervaren hoe we met elkaar samenwerken.”
Als mensen dan eenmaal klaar zijn met de onboarding, beginnen ze met een speciale track genaamd Grow & Develop, die erop gericht is om nieuwe collega’s een band te laten krijgen met de bedrijfscultuur.
“Die track is volledig gelinkt aan onze waarden. Medewerkers kunnen gedurende het hele jaar 5 sessies volgen, die elk op een specifieke waarde inzoomen”, gaat Femke verder.

Het hoeft niet altijd groots te zijn

Maar er is natuurlijk méér dan alleen normen en waarden binnen een bedrijfscultuur. Spel en plezier is ook belangrijk. Al gaat dat verder dan een pingpongtafel en een pizza avond hier en daar.

Femke: “Zo zien we veel sportinitiatieven vanuit de teams zelf en proberen we hierin zo goed mogelijk te faciliteren. Sowieso vragen we constant feedback aan onze mensen en proberen we zoveel mogelijk vanuit binnenuit te laten komen. Juist de kleine dingen waardoor collega’s zich gelukkig en gezond voelen, zijn het belangrijkst. Het hoeft niet veel te kosten.”

Natuurlijk komen de initiatieven niet alleen vanuit de medewerkers zelf.
Ook vanuit de HR afdeling worden er regelmatig grotere projecten georganiseerd. Maar altijd dicht bij de vastgestelde visie. Femke en haar team staan in nauw contact met het management, want initiatieven moeten altijd gedragen worden door de hele organisatie. Dan maak je de meeste impact.

Hoeveel mag er dan geïnvesteerd worden in de bedrijfscultuur?

Femke: “Mijn advies als het om budget gaat: start niet te groot. Start met kleine initiatieven en test wat werkt. Plezier uit je werk halen en je goed voelen, dat is voor iedereen anders. Dus met één groot idee kun je nooit iedereen tevreden stellen en dus ook niet het maximale terugkrijgen. Ga daarvoor veel in gesprek met medewerkers.”
“Verder ondersteunen we de medewerkers in leadership functies zo goed mogelijk. Want het succes van leadership is ook het succes van onze organisatie”, licht Femke toe. “Vanuit leadership moeten de gesprekken met medewerkers op gang komen. Iedereen moet zich veilig genoeg voelen om zich te kunnen uiten en iedereen moet zich gesteund voelen.”
Om dit in goede banen te kunnen leiden zijn er binnen de organisatie van Teamleader ook Leadership Principles opgesteld. Worden die richtlijnen gevolgd, dan is de kans groot dat de bedrijfscultuur zich ook terugbetaalt.

Inzicht in de Return on Investment van de bedrijfscultuur

Surveys en persoonlijke gesprekken zijn belangrijke tools voor Femke en haar team. Maar is het mogelijk om de Return on Investment verder te kwantificeren?
Volgens Femke blijft het een uitdaging. “Het is moeilijk meetbaar. Maar we werken hierin vooral echt mensgericht. Hoe helpen we onze medewerkers en teams om optimaal te kunnen presteren?”
Feedback vanuit medewerkers en teamleiders is hierin cruciaal. Het blijft vaak de beste manier om te meten hoe de mensen binnen de organisatie zich voelen over hun prestaties, rol binnen het team en het bedrijf zelf.
Het nadeel hiervan is dat het zeer intensief is en lastig meetbaar te maken voor de gehele organisatie, wat het weer lastig maakt om hierop bij te sturen.
Gelukkig zijn er tegenwoordig slimme en betaalbare oplossingen om structureel het welzijn van medewerkers te meten en te belonen.

Het blijft onderhevig aan de persoonlijke standaard

Surveys en evaluatiegesprekken zijn vooralsnog dus onmisbare tools in de toolbox van de HR afdeling. De Return on Investment van een positieve bedrijfscultuur wordt zoveel mogelijk meetbaar gemaakt door een scoring toe te passen voor bijvoorbeeld workload en wellbeing.

“Maar het blijft altijd onderhevig aan de persoonlijke ervaring en standaard van de persoon die het invult”, besluit Femke.
De bedrijfscultuur en de resultaten daarvan blijven dus afhankelijk van mensenwerk. Maar bij Teamleader zijn ze overtuigd van de kracht van een positieve bedrijfscultuur en investeren ze iedere dag vol overgave in hun mensen.
Want gemotiveerde, gezonde en gelukkige medewerkers betalen zich gegarandeerd terug.

Deel het artikel

Facebook
LinkedIn

Mis geen enkel nieuw artikel

Bekijk ook dit

omgaan met stress

Effectiever omgaan met stress op het werk

Leren hoe om te gaan met stress op het werk is essentieel voor zowel medewerkers als voor het succes van het bedrijf. Dit artikel biedt concrete strategieën en tips om je te helpen effectief met werkgerelateerde stress om te gaan.

Lees meer

Hecht jij ook veel belang aan welzijn op het werk?

Bespreek je welzijnsuitdaging met ons team en leer onze aanpak kennen tijdens een gesprek van 30 minuten.