Ontdek alles over het label Sportbedrijf

Label sportbedrijf
Alle bedrijven die hun medewerkers aanzetten tot meer sporten en bewegen kunnen het label sportbedrijf verdienen. Als kers op de taart maak je ook kans om sportbedrijf van het jaar te worden door mee te doen aan de Sportbedrijf-Award.

"Zo’n label kan immers ook interessant zijn om nieuwe medewerkers aan te trekken voor wie sport en beweging belangrijk zijn.”

Wat is het label sportbedrijf?

Het label sportbedrijf is een initiatief van Sport Vlaanderen. Met het label wil Sport Vlaanderen erkenning geven aan bedrijven die het verdienen.

Het label Sportbedrijf kan je het hele jaar door aanvragen. Eens het label aan jouw bedrijf werd toegekend blijft het 2 jaar geldig. Het label zet je bedrijf op de kaart en is het duwtje in de rug in de huidige war for talent.  

"Zo’n label kan immers ook interessant zijn om nieuwe medewerkers aan te trekken voor wie sport en beweging belangrijk zijn.”

Wie kan het label sportbedrijf krijgen?

Hoe kan je een sportbedrijf worden?

Je moet minimum voldoen aan 4 van de 7 hoofdcriteria. Daarnaast moet je bij zeker 4 van deze hoofdcriteria voldoen aan de helft van de subcriteria om het label te krijgen.

In het kort: 7 criteria om een sportbedrijf te worden

1. Stel een beleid op

Ontwikkel een beleid met een werkgroep op basis van een analyse, een plan, een begroting en voorzie een evaluatiemoment. 

2. Zorg voor ambassadeurs

Zorg voor ambassadeurs die het beleid ondersteunen, helpen uitvoeren en mee vorm geven. 

3. Promoot naar medewerkers

Promoot via een communicatiecampagne bewegen en sporten op het werk.

4. Organiseer initiatieven

Zorg voor acties rond sporten en bewegen binnen en buiten het bedrijf.

5. Voorzie infrastructuur

Maak het eenvoudig voor medewerkers om te bewegen door de nodige infrastructuur aan te bieden.

6. Stimuleer woon-werkverkeer

Neem initiatieven om woon-werkverkeer te stimuleren zoals een fietsvergoeding. 

7. Doe beroep op kwalitatieve externe begeleiding

Schakel gekwalificeerde lesgevers in om medewerkers aan het bewegen te krijgen. 

In detail: 7 criteria om een sportbedrijf te worden

  • Het management ondersteunt de initiatieven

  • Er is een begroting opgemaakt

  • Er is een werkgroep rond bewegen, sport en gezondheid

  • Er is een samenwerking met andere diensten (preventiedienst, HR, technische dienst, …)

  • Er is een behoefteanalyse rond sport en beweeggedrag, woon-werkverkeer

  • Er is een actieplan met doelstellingen omtrent bewegen, sport, woon-werkverkeer

  • Er is ook een gezondheidsbeleid (voeding, rookstop, mentaal welzijn, …)

  • Er is een jaarlijkse evaluatie van de werking

  • Er is een verzekering voor medewerkers die sporten

  • Andere

  • Het bedrijf heeft één of meerdere beweeg- en sportambassadeurs

  • De beweeg- en sportambassadeurs zijn lid van de werkgroep rond bewegen, sport en

    gezondheid

  • Er zijn collega’s die activiteiten begeleiden of sportinitiaties geven (yoga, wandelen,

    lopen, …)

  • De beweeg- en sportambassadeur krijgt extra uren en ruimte in zijn/haar

    werkrooster om zich als ambassadeur te kunnen inzetten

  • Er is een beweeg- en sportambassadeur op meerdere afdelingen/entiteiten

  • Andere

  • Er is een campagnebeeld met naam en logo
  •  Er zijn affiches, folders, stickers,…
  • Communicatie via nieuwsbrief, intranet, prikbord, tv-schermen, whatsapp, sociale
    media, …
  • Er is een eigen sportieve outfit
  • Andere

Acties in het bedrijf

    • Er is regelmatig een sportaanbod (o.a. lessenreeksen, challenges, tornooi, aanbod voor thuiswerkers, …)

    • Er zijn regelmatig beweegacties (10.000 stappen, liftloze dag, meer de trap nemen, aanbod voor thuiswerkers, …)

    • Er zijn acties rond wisselwerken, langdurig zitten onderbreken

    • Andere

Acties buiten het bedrijf

    • Deelname aan recreatieve sportevenementen (stadsloop, wandeltocht, Warmathon, …)
    • Er is een jaarlijkse sportdag of sportieve teamdag
    • Neemt deel aan een bedrijfssportcompetitie (volleybal, voetbal, …)
    • Biedt zijn personeel sportcheques of een sportabonnement (fitness, zwemkaart,

      club, …) aan

Binnen het domein van het bedrijf

  • Er is een eigen sportlokaal, fitnessruimte of sporthal

  • Er zijn douches, kleedkamers, lockers

  • Er is een buitensportruimte (sportveld, grasveld, bos, …)

  • Er is sportmateriaal aanwezig (frisbee, kubb, ballen, ping pongtafel, …)

  • Er is dynamisch kantoormeubilair (zit/statafels, zitbal, …)

  • Andere

Buiten het domein van het bedrijf

  • Maakt gebruik van een park of bos in de buurt
  • Maakt gebruik van externe sportinfrastructuur (sporthal, fitnesscentrum, zwembad,

    …)

  • Heeft of zet stappen om een Loopbaan (looproute) of Zensportplatform aan te leggen in samenwerking met Sport Vlaanderen

  • Andere

  •  
  • Er wordt een fietsvergoeding aangeboden

  • Er is mogelijkheid om een fiets te leasen

  • Er staan dienstfietsen ter beschikking voor dienstverplaatsingen

  • Er worden acties georganiseerd om het woon-werkverkeer te stimuleren

  • Er wordt meegedaan aan nationale campagnes ikv alternatieve mobiliteit naar het

    werk (Bike2work, #ikfietsnaarhetwerk, …)

  • Het bedrijf stelt een gadget (fluo-hesje, helmen, fietsbel) ter beschikking

  • Heeft een veilige fietsenstalling met voldoende capaciteit of er zijn laadpalen voor

    elektrische fietsen

  • Andere

  • Er worden gekwalificeerde lesgevers ingeschakeld voor sport/beweegsessies

  • Er is een beweeg- en sportcoach (breder dan lesgeven)

Hoe word je dan Sportbedrijf van het jaar?

Om in aanmerking te komen voor de Sportbedrijf-Award en de daaraan verbonden prijs, moet er aan een minimum 5 van de 7 hoofdcriteria voldaan worden. Het bedrijf met de hoogste score over alle criteria heen wint de prijs en de award ‘Het sportbedrijf 2022’. Inschrijven kan vanaf het najaar 2022.

Indienen voor 31 december

Voldoen aan het Label sportbedrijf + 1 extra criterium

De hoogste score behalen over alle criteria

Word Sportbedrijf van het jaar binnen 1 van de 5 categorieën

Er wordt bij de prijs een onderscheid gemaakt tussen kleine, middelgrote en grote bedrijven in de volgende vijf categorieën:

  1. Profit 10 < 50 werknemers
  2. Profit 50 <-> 250 werknemers
  3. Profit > 250 werknemers
  4. Non-profit < 250 werknemers
  5. Non-profit > 250 werknemers
 

Deel het artikel

Facebook
LinkedIn

Mis geen enkel nieuw artikel

Bekijk ook dit

Hecht jij ook veel belang aan welzijn op het werk?

Bespreek je welzijnsuitdaging met ons team en leer onze aanpak kennen tijdens een gesprek van 30 minuten.